زمانی که شاهکار Dragon Age: Origin عرضه شد، استودیو بایوور یک نقشآفرینی کامل را در دنیای بازیها تعریف کرد، اما پس از عرضه شماره دوم این بازی تمام موفقیتهای آنها زیر سوال رفت، حال پس از گذر چند سال این استودیو با Inquisition آمده تا دوباره مقام اصلی خود را پس بگیرد. با بررسی بازی زیبای Dragon Age: Inquisition توسط زومجی همراه باشید. اژدها، نامی مشهور در داستانهای باستانی و خیالی که قهرمانهای مختلف این موجود را شاید جز اصلیترین دشمنان خود میدانند. اژدها که برگرفته از واژه یونانی دراکوان است، مدتهاست که در فیلمها و بازیها جا خوش کرده و معمولا جز خبیثترین دشمنها قرار میگیرد. شخصیتهای مختلف در این قصهها معمولا با کشتن اژدها خود را شاه و قهرمان داستان میدانند، زیرا کشتن این مخلوق ذهن بشر، در بازیها و فیلمها کار آسانی نبوده و نیست. در این سالها که اژدهایان، چه خبیس و چه نیک در بازیهای ویدیویی حضور داشتهاند، توانستهاند خود را به عنوان نماد اصلی یک بازی مطرح کنند، بارزترین این آثار را میتوان سری Dragon Age و Elder Scrolls نام برد.
یکی از استانداردهای دوست داشتنی آثار بایوور، همراهان شخصیت اصلی بازی هستند که تا آخر داستان شما را تنها نخواهند گذاشت. این یاران از تمامی نژادها تشکیل شدهاند؛ نژاد انسان مانند کاساندرا جنگجوی ماهر، جادوگر اصیل مانند ویوین، دختر جسور و کمانداری مثل سیرا و حتی غول وفاداری به نام آیرون بول. در ابتدا تعداد کمی از آنها همراهتان هستند، اما با پیشروی در داستان و صد البته قدرت زبان و گفتگوی خود، افراد بیشتری را در کنار خود خواهید دید. در طی مسیر تنها قادر به انتخاب سه نفر از آنها هستید، با کمی دقت و انتخاب کلاسهای متنوع توانایی این را به دست خواهید آورد که مراحل را به بهترین شکل طی کنید. این موضوع وقتی مهمتر میشود که میتوانید کنترل هر یک از همراهان خود را در دست بگیرید؛ گاه نیاز دارید تا با جادو، راهی را هموار کنید، پس نیاز به یک فرد با کلاس جادو دارید. او را انتخاب میکنید و با ورد خود این راه را باز میکنید. یا گاه دری قفل شده و نیاز به کسی دارید تا در باز کردن قفل تخصص داشته باشد. با انتخاب شخصیت Rogue یا همان بذله گو میتوانید بعضی از درها را باز کنید. این امر در مبارزات با دشمنها نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا در درگیریها اگر کلاسهای مختلفی به همراه داشته باشید، پیروزی بر دشمنان امری راحتتر خواهد بود. و یا حتی از کنترل شخصیت خود خسته شدهاید، این توانایی را دارید که کنترل بازی را بین دیگر یاران خود سوییچ کنید.
شخصیتهای به یاد ماندنی زیادی از سری قبل به Inquisition برگشتهاند، مانند لیلیانا و موریگان دوست داشتنی از Origin یا کاساندرا از Dragon Age II که در کنار شخصیتهای جدید، تنوع زیادی را به ارمغان آوردهاند. یکی از عوامل مثبت بازیهای بایوور، ارتباط و احساسات میان شخصیتهای بازی است. تک تک دیالوگهای منتخب شما هنگام گفت و گو با همراهانتان تاثیر بسیار زیادی نسبت به رفتار و کردار آنها دارد. میتوان با بیمحلی و طرز برخورد جدی آنها را از خود کمی دور کنید، یا با شوخ طبعی، دوستی خود را با او گره بزنید و حتی با احساسات دلنشین، او را عاشق خود کنید. همچنین اگر کسی را همیشه برای انجام ماموریتهای مختلف انتخاب کنید، تاثیر به سزای این امر را در روابط او با خود مشاهده خواهید کرد.
اما بپردازیم به الماس درخشان این بازی؛ گیمپلی. یکی از مواردی که در بازیهای بایوور بازیکن را خسته نمیکند، گیمپلی آنها است. Inquisition با ترکیب نکات مثبت Origin و Dragon Age II به همراه گیمپلی نوین خود، یک معجون گرانبها در قالب یک بازی ارایه کرده است. یکی از عوامل تشکیل دهنده این معجون، Tactical Cam یا دوبین تاکتیکی در بازی است. این وسیله شاید به تنهایی یک بازوی قدرتمند در Origin بود که بایوور Dragon Age II را از آن محروم کرد. اما با بازگرداندن این عنصردر Inquisition به ژرفای بیشتر آن کمک کرده است و میتواند میزان حرفهای بودن شما را نیز بسنجد.
یکی دیگر از نکات مثبت Inquisition ماموریتهای بیشمار و البته سرگرم کننده و جذاب آن است. در کنار ماموریتهای اصلی بازی که داستان شما و یارانتان را میسراید، ماموریتهای فرعی نیز در بعضی موارد به همان پررنگی داستان اصلی هستند. بستن شکافها، یافتن اشیا ارزشمند، پازلهای مختلف و دیگر ماموریتهایی که از دیگر شخصیتهای پراکنده در دنیای بازی دریافت میکنید، همگی باعث شده تا گذر زمان بازی را متوجه نشوید. این ساعات بیشماری که صرف انجام ماموریت یا گشت و گذار در دنیای بازی میکنید، به لطف گرافیک فنی و هنری کم نقص خود ارزشی چند برابر پیدا میکند