در طی سال های اخیر، بازی سازان روس همواره به ساخت بازی های کامپیوتری اتمسفریک و منحصر به فرد مشهور بوده اند (و البته ساخت بازی های پر باگ نیز جزو تخصص های اصلی آن هاست!). مجوعه هایی نظیر سری Metro و سری S.T.A.L.K.E.R بی شک جزو همین دسته از آثار قرار می گیرند که هر کدامشان طرفداران فراوانی در سبک شوتر اول شخص دارند. خبر خوب برای علاقمندان عناوین حاضر در سبک مذکور و ساخته شده توسط بازی سازان روس این است که آن ها می توانند به زودی با اثر دیگری از کشور روسیه در این سبک دیدار نمایند. اثری کاملاً جدید در سبک شوتر اول شخص که فرار از تارکوف یا Escape From Tarkov نام دارد و اگر بخت یار باشد شاید موفق به رقم زدن تجربه ای مشابه با آثار یاد شده برای بازی دوستان شود.
البته تفاوت اساسی بازی فرار از تارکوف با آثاری نظیر مجموعه بازی های Metro یا S.T.A.L.K.E.Rدر این است که این بازی جدید بر خلاف آثار مذکور تنها بر مبنای تجربه ای صرفاً آنلاین بنا نهاده شده و در ساختار گیم پلی خود از کمپین آفلاین بی بهره است. با این حال بر خلاف بسیاری از عناوین صرفاً آنلاین، این بازی از داستان محکمی در ساختار خود بهره می برد و بر اساس گفته های سازندگان این اثر یعنی اعضای استودیو Battlestate Games تمامی نکات مربوط به گیم پلی این بازی بر اساس داستان آن بنا شده اند. داستان بازی فرار از تارکوف در زمان حال و در شهر خیالی تارکوف به وقوع می پیوندد. شهری که بر اساس رخداد های موجود در این بازی یکی از مراکز صنعتی کشور روسیه به شمار می رود و در بخش شمالی این کشور قرار گرفته است. با این حال جنگی خانمان سوز که میان دو ارتش خوصی رخ می دهد، طومار این شهر را در هم می پیچد و محیط آن را به ویرانه ای ماتم زده (نظیر محیط به تصویر کشیده شده در اکثر آثار روس نظیر سری Metro و S.T.A.L.K.E.R) تبدیل می کند.
توجه به بحث واقع گرایی، پایه و اساس کار سازندگان بازی فرار از تارکوف محسوب می شود و در تمامی جنبه ها و حتی ساختار دیداری این بازی رعایت خواهد شد
تجربه کنندگان بازی فرار از تارکوف، در گیم پلی این بازی نقش باز ماندگان جنگ خانمان بر انداز مذکور را بر عهده دارند و می باید در ویرانه های این شهر ، اسلحه به دست ، بقای خود را به هر شکل ممکن تضمین نمایند. در این میان بخش اصلی بازی فرار از تارکوف را بخش داستانی آن تشکیل می دهد که در فضای این شهر و حومه ی آن، به مساحت تقریبی 5 تا 10 کیلومتر مربع ، رقم خواهد خورد. در بخش داستانی بازی فرار از تارکوف گیمر ها می باید در قسمت های ویژه ای از این شهر ویران شده حضور یابند و با انجام ماموریت های موجود در هر کدام از این بخش ها، ورود خود را به بخش بعدی شهر تضمین نمایند. البته همواره امکان بازگشت به نقاط پیشین نقشه وجود دارد و تجربه کنندگان این بازی از طریق این کار می توانند به مهیا ساختن ساز و برگ مورد نیاز خود از گوشه و کنار محیط و همچنین یافتن ماموریت های مخفی موجود در نقشه بپردازند. گفتنی است که گیمر ها می توانند تمامی موارد مذکور را به تنهایی انجام دهند یا با عضویت در گرو های مختلف تشکیل شده در گوشه و کنار شهر، تمامی این موارد را به شکل گروهی و همراه با دوستانشان انجام دهند. البته بخش داستانی و اصلی بازی فرار از تارکوف، تنها بخش موجود در گیم پلی این اثر محسوب نمی شود و در گیم پلی این بازی بخش هایی نظیر میدان نبرد (Arena) نیز وجود دارد که طی آن تجربه کنندگان این بخش می توانند همانند گلادیاتور های دوران باستان به نبردی خونین با یکدیگر بپردازند.
بازی فرار از تارکوف با موتور گرافیکی Unity 5 در دست ساخت است
یکی از ویژگی هایی که سازندگان بازی فرار از تارکوف سعی در طراحی آن در بطن این اثر داشته اند، واقع گرایی هر چه بیشتر و حفظ این ویژگی در تمامی جنبه های مربوط به این بازی بوده است. بر همین اساس شما در طول تجربه ی خود در شهر تارکوف تنها یک بار فرصت زنده ماندن خواهید داشت و در صورت مرگ تمامی ساز و برگ تان را از دست می دهید. همچنین لزوم استفاده از لباس مناسب برای مقابله با سرما و گرما و همچنین توجه به ویژگی هایی نظیر عدم گرسنه ماندن شخصیت اصلی در طول این بازی، همگی جزو مواردی هستند که برای گریز از مرگ باید به آن ها توجه داشته باشید. سازندگان این اثر وجود ویژگی های فوق را به منظور جلب هر چه بیشتر گیمر های حرفه ای به سمت بازی فرار از تارکوف عنوان کرده اند و در واقع مخاطب هدف آن ها در این بازی همین دسته از گیمر ها خواهند بود. علاوه بر موارد مذکور، بحث واقع گرایی را حتی در بخش ساخت و ساز این بازی نیز می توان مشاهده کرد. به عنوان مثال در بازی فرار از تارکوف شما بر خلاف بسیاری از آثار حاضر در سبک شوتر اول شخص قادر نخواهید بود با تلفیق یک تکه آهن کوچک با تکه ای چوب و سنگ یک سلاح کلاشنیکف تمام اتوماتیک خلق کنید (!) و برای خلق چنین سلاحی ناچار به یافتن تمامی بخش های مربوط به آن از گوشه و کنار محیط خواهید بود.
اتمسفر و فضای سنگین بازی های کامپیوتری ساخت روسیه را می توان در تک تک بخش های بازی فرار از تارکوف نیز مشاهده کرد
بر طبق تایید سازندگان بازی فرار از تارکوف ، این بازی علی رغم آنلاین بودن کامل ساختار گیم پلی خود، یک عنوان رایگان یا F2P محسوب نمی شود و علاقمندان این بازی باید برای تجربه کردن آن پول پرداخت کنند. با این حال اعضای استودیو Battlestate Games خاطر نشان ساخته اند که بر خلاف بسیاری از عناوین هم سبک در این روز ها، فر آیند خریداری کردن بازی فرار از تارکوف تنها یک بار اتفاق می افتد و گیمر ها نیازی به خرید چند باره ی این بازی ندارند! به عبارت بهتر سازندگان بازی فرار از تارکوف تایید کرده اند که در ساختار گیم پلی این اثر هیچ خبری از سیستم پرداخت درون برنامه ای (یکی از جدید ترین راه های سر کیسه کردن گیمر ها!) نخواهد بود اما در عین حال این احتمال وجود دارد که آن ها بخواهند در آینده ای نزدیک اقدام به انتشار محتوا های دانلودی غیر رایگان برای این بازی نمایند. بر طبق برنامه های از پیش تعیین شده ی اعضای استودیو Battlestate Games فرآیند انتشار بازی فرار از تارکوف فعلاً تنها برای پلتفرم PC برنامه ریزی شده است. با این حال سازندگان این بازی در نظر دارند تا اثر در دست ساخت خود را در صورت مساعد بودن شرایط بر روی کنسول های خانگی و همچنین پلتفرم مک نیز عرضه نمایند. گفتنی است که بازی فرار از تارکوف در میانه های سال 2016 میلادی بر روی پلتفرم PC منتشر خواهد شد. ضمن این که زمان آغاز ملاقات با نسخه ی بتای این بازی نیز برای بازه ی زمانی یک چهارم نخست سال 2016 میلادی برنامه ریزی شده است. در پایان این متن باید به این نکته هم اشاره کرد که بر خلاف تصور عده ای از گیمر های علاقمند به آثار شوتر اول شخ ساخته شده به دست استودیو های بازی سازی کشور روسیه، تیم سازنده ی بازی فرار از تارکوف هیچ ارتباطی با تیم سازنده ی مجموعه بازی های S.T.A.L.K.E.R ندارد و از میان کسانی که در تیم تولید اثر مذکو حاضر بودند، تنها یک نفر به عضویت استودیو Battlestate Games در آمده است.